Wózki widłowe, chociaż niepozorne i proste w konstrukcji, są nieodzowne w pracy każdego dużego magazynu. Jeżeli natomiast magazyn nie posiada rampy przystosowanej do wyładunku bezpośrednio z ciężarówki, stają się wręcz niezbędne. W zależności od potrzeb i zastosowań wykorzystuje się modele zasilane paliwem płynnym lub gazem (do pracy na zewnątrz) oraz elektryczne (do pracy pod dachem). Niezależnie od rodzaju napędu wózki widłowe codziennie wyręczają człowieka, przewożąc tony materiałów i pracując na dwie, a nawet trzy zmiany.
Opony do wózków widłowych dzieli się generalnie na dwa rodzaje: pneumatyczne i pełne. Opony pneumatyczne sprawdzają się na każdej nawierzchni nawet przy dużych prędkościach, dają duży komfort jazdy i są znacznie tańsze. Ich podstawową wadą jest na pewno znacznie mniejsza odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Opony pełne, chociaż droższe, mają bardzo dużą wytrzymałość i odporność na czynniki mechaniczne. Wbity gwóźdź czy śruba nie stanowi żadnego problemu- można go po prostu wyciągnąć i kontynuować pracę. Znacznie zwiększa się także ładowność, ponieważ takiej oponie nie grozi pęknięcie.
Oczywiście przy dużych obciążeniach i często całodobowym systemie pracy części do wózków widłowych narażone są na dość szybkie zużycie. Chodzi tu szczególnie o elementy ruchome podlegające obciążeniom na różnych płaszczyznach, hydraulikę oraz opony. Te ostatnie są szczególnie istotne, ponieważ bezpieczna eksploatacja wózków widłowych zależy dużym stopniu od doboru ogumienia odpowiedniego do warunków. Wpływa to także na ekonomię użytkowania, ponieważ opony źle dobrane do warunków pracy są narażone na uszkodzenia i szybsze zużywanie. Należy dodać, że bardzo duży wpływ na stan ogumienia ma sam operator wózka i od sposobu, w jaki go obsługuje oraz częstotliwości kontroli zależy także stan opon. Jeżeli na oponie można zaobserwować odklejanie się lub rozwarstwianie się bieżnika, uszkodzenia czy wybrzuszenia na bokach oraz widoczne drutówki czy płótna, należy ją natychmiast wymienić.
Aby ogumienie mogło pracować optymalnie, należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Przede wszystkim opony do wózków widłowych mają ściśle określone normami zużycie eksploatacyjne. Dużo zależy także od stanu technicznego samego wózka oraz techniki jazdy kierowcy. Gwałtowne skręty i hamowanie z obciążeniem czy najeżdżanie z dużą prędkością na mniejsze przeszkody oraz przeciążanie wózka nie sprzyjają przedłużeniu żywotności ogumienia. Bardzo ważne jest także utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w przypadku opon pneumatycznych. Bieżnik musi się ścierać równomiernie, w przypadku opon napompowanych zbyt mocno ścierał będzie się środek, a zbyt słabo- boki. W obu sytuacjach ma to wpływ na stan techniczny opony, jej zużycie i przyczepność do podłoża. Niezwykle istotny jest także dobór odpowiedniego ogumienia do rodzaju podłoża oraz określenie, jak długie dystanse wózek będzie w ciągu dnia przebywał. Niewłaściwy wybór spowoduje osłabienie amortyzacji, większe drgania, szybsze zużycie części, zmniejszy trakcję i przyczepność.